Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Afacerea Griviţa, start la penalităţi

* începând cu 1 octombrie, constructorul este penalizat pentru fiecare zi de întârziere * ca să scape mai ieftin, firma bucureşteană lucrează acum în schimburi, într-un ritm de nerecunoscut

Aşa cum era de aşteptat, termenul de finalizare a lucrărilor pe strada Griviţei a fost depăşit. Şantierul ar fi trebuit închis pe 30 septembrie a.c., însă "Tehnologica Radion" Bucureşti, firma care şi-a adjudecat contractul de modernizare a acestei străzi, nu a reuşit să respecte înţelegerea. Ultimul tronson rămas, cel cuprins între intersecţia cu Str. Şcolilor şi intersecţia cu Calea Călăraşilor, a fost finalizat doar pe jumătate. Mai exact, s-a asfaltat porţiunea cea mai vizibilă, de la Călăraşi până la intersecţia cu Str. Primăverii, urmând ca restul, până la intersecţia cu Str. Şcolilor, să se finalizeze în zilele care urmează.
Din fericire, nerespectarea termenilor contractuali nu va avea consecinţe asupra bugetului Brăilei, chiar dacă în mediul politic local s-au vehiculat informaţii potrivit cărora municipalitatea ar putea fi obligată să returneze banii primiţi de la Uniunea Europeană pentru reabilitarea acestei artere rutiere. Reamintim că o astfel de declaraţie a fost făcută, în urmă cu câteva zile, de deputatul PDL Viorel Balcan. Conducerea Primăriei dă asigurări, însă, că un astfel de pericol nu există în momentul de faţă. "Întârzierea nu va fi decât de câteva zile, iar pentru fiecare zi constructorul va fi penalizat cu o sumă din valoarea lucrărilor. Ca să se ajungă la amendarea bugetului local cu milioane de euro, de către Uniunea Europeană, ar trebui ca întârzierea să fie de ordinul lunilor.
05grivit1
Dacă lucra de la început aşa cum o face de câteva zile, "Tehnologica Radion" nu ar fi depăşit termenul de execuţie

Practic, ar fi nevoie ca actualul constructor să depăşească termenele cu care au venit la licitaţie firmele contracandidate. Acest lucru nu se va întâmpla. Într-o săptămână, maxim zece zile, şantierul de pe Str. Griviţei va fi finalizat", ne-a declarat primarul Aurel Simionescu.
Valoarea penalizărilor aplicate firmei "Tehnologica Radion" nu va fi foarte mare. Iuliana Neagu, directorul Direcţiei Strategii, Programe, Proiecte de Dezvoltare şi Relaţii Internaţionale din cadrul Primăriei Brăila ne-a explicat că respectiva firmă va fi penalizată cu 0,1% pe zi din valoarea lucrărilor rămase de executat la data respectivă. Practic, penalităţile vor lua în calcul, în principal, ultimul tronson - cel dintre Str. Şcolilor şi Str. Primăverii - pe care se mai lucrează la ora actuală, pentru finalizarea fundaţiei şi turnarea asfaltului. Plus câteva detalii rămase de pus la punct pe celelalte porţiuni ale străzii, cum ar fi completarea cu pământ şi plantarea copacilor în spaţiile verzi, executarea marcajelor şi montarea indicatoarelor rutiere.
Este vorba, aşadar, de penalităţi de ordinul miilor sau zecilor de mii de euro imputate firmei bucureştene. Cert este că, de teama acestor penalităţi sau poate din dorinţa de a nu-şi compromite imaginea definitiv, "Tehnologica Radion" lucrează acum într-un ritm pe care nu l-a mai arătat, de un an şi jumătate, de când a deschis şantierul pe Str. Griviţei. Ieri, pe tronsonul dintre Primăverii şi Şcolilor era un adevărat furnicar de utilaje şi muncitori. Se completa fundaţia cu piatră şi se făceau compactări la foc automat, pregătindu-se terenul pentru stratul de asfalt. "În câteva zile, finalizăm asfaltarea pe acest tronson. În seara asta (ieri seară n.n.) turnăm asfalt şi în intersecţia cu Str. 1 Decembrie, ca să terminăm şi acolo. De câteva săptămâni, lucrăm în schimburi", ne-a declarat, ieri după-amiază, şeful de şantier Constantin Dumitru.

05grivit2
Pe tronsoanele deja asfaltate, încă nu s-a finalizat amenajarea spaţiilor verzi

Garanţie de zece ani

Având în vedere actualul ritm de lucru al celor de la "Tehnologica Radion" se pune problema dacă se mai ţine cont şi de calitate sau doar se trage tare, ca să se termine cât mai repede. Primarul spune că ar trebui să existe tot interesul, din partea constructorului, de a lucra cât mai bine, deoarece în contract este stipulat un termen de garanţie de zece ani. "În aceşti zece ani, ei sunt obligaţi să vină să repare tot ce se strică din cauza unor vicii de execuţie. Plus de asta, există un depozit de 5% din valoarea lucrărilor pe care îl vom avea la dispoziţie, tot ca pe o garanţie, în toată această perioadă. La sfârşitul celor zece ani, dacă nu sunt probleme legate de calitatea lucrării, depozitul de 5% va intra în contul constructorului. Dacă apar necazuri, ei au obligaţia să vină să repare. În caz că nu vor să repare, atunci o să angajăm o altă firmă să facă treaba, plătind-o cu banii aflaţi în acest depozit", ne-a explicat primarul Aurel Simionescu. Edilul-şef dă, însă, asigurări, că pe şantier nu se face rabat la calitate. "Diriginţii de şantier şi Inspectoratul de Stat în Construcţii au fost foarte exigenţi cu respectarea normelor în vigoare, la fiecare fază de lucru. Din câte ştiu, cei de la «Tehnologica Radion» s-au străduit să facă treabă bună. În ultima perioadă, au adus un laborator modern de reflectometrie, care să determine gradul de compactare a fundaţiei, ca să nu mai apară tasări, cum s-a întâmplat pe primele tronsoane unde s-a lucrat. De altfel, problemele apărute pe carosabil între Calea Galaţi şi Str. Carantina, dar şi între Str. Gării şi Calea Galaţi, au fost rezolvate deja. Important este, însă, să nu se întâmple nimic cu conductele de apă sau canalizare îngropate la 4-5 metri adâncime, pentru că atunci lucrurile ar fi mult mai complicate", ne-a declarat Simionescu.
Valoarea iniţială a proiectului de modernizare a străzii Griviţei a fost de 24,4 milioane de lei - circa 8 milioane de euro, din care 85% finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană, 13% finanţare de la bugetul de stat şi 2% contribuţie de la bugetul local. "Tehnologica Radion" a câştigat licitaţia de atribuire a contractului de execuţie, angajându-se să facă lucrările cu doar jumătate din această sumă. Astfel, după cum ne-a declarat directorul Iuliana Neagu, valoarea efectivă a contractului a fost de 12,2 milioane de lei (122 miliarde de lei vechi). În aceste condiţii, suma care va rămâne la dispoziţia Primăriei pe perioada de zece ani a garanţiei este de circa 600.000 lei (6 miliarde de lei vechi).




Comentarii