Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Abonamente falsificate la «Braicar»

Două salariate de la "Braicar" au făcut bani frumoşi de pe urma falsificării abonamentelor pentru autobuz şi tramvai, până când au fost prinse cu mâţa-n sac chiar de către colegele de la Control. S-a descoperit că modificau tichetele expirate, pe care le revindeau abonaţilor de bună credinţă şi-şi însuşeau banii, între 55 lei cât costă un abonament lunar în oraş, fie pe autobuz fie pe tramvai, şi maxim 110 lei - abonamentul pe toate liniile. Totul a ieşit la lumină după ce controloarele de la "Braicar" au verificat abonamentele prezentate de călători. Conducerea "Braicar" a întrunit imediat comisia de disciplină care, în final, a decis desfacerea contractelor de muncă pentru cele două vânzătoare, plus diminuarea salariului cu 5% pe trei luni a şefei lor. Sindicatul "Transloc" cere însă şi demiterea acesteia din urmă, pe care o consideră creierul afacerii. Pentru a stabili valoarea prejudiciului, o comisie monitorizează acum vânzarea abonamentelor şi verifică toate tichetele refolosite.

Afacere bănoasă pe spatele "Braicar", făcută chiar de către două vânzătoare de abonamente de la sediul companiei din Bariera Călăraşilor. Salariatele refoloseau tichetele lăsate de brăilenii care veneau să plătească abonament nou şi le vindeau apoi călătorilor de bună credinţă. Numai că tichetele modificate grosolan au trezit suspiciuni controloarelor de pe mijloacele de transport, care s-au hotărât să verifice exact cum stau lucrurile. După cum ne-a explicat Anina Rolea, vicepreşedintele Sindicatului "Transloc" şi şefa compartimentului control pe mijloacele de transport, compania practică metoda de a refolosi tichetele vechi, însă regimul acestora este unul strict, iar evidenţa este ţinută de un gestionar într-un registru special. "Am avut suspiciuni cu privire la această practică la Agenţia de Abonamente de mai multă vreme pentru că tot apăreau abonamente modificate. Am găsit într-un mijloc de transport o doamnă cu un abonament transformat, dar care nu a avut ştampila specială ce se aplică în astfel de cazuri. Am văzut că femeia era surprinsă de interesul nostru pentru că se ştia în regulă, dat fiind faptul că achiziţionase personal abonamentul de la Agenţia din Barieră, contra sumei de 55 lei. Am făcut verificarea în gestiunea de abonamente transformate să văd dacă seria menţionată există în registrul special şi mi s-a confirmat astfel ceea ce suspicionam de ceva vreme şi-mi informasem şi şeful cu privire la acest aspect. De altfel, atenţionasem că ar trebui ca unitatea să comande mai multe abonamente ca să nu mai fie nevoie să fie folosite tichete vechi. (...) Am luat procesul verbal cu transformările de abonamente şi am început cu fetele de la Control să verificăm, iar în doar 2 zile am descoperit şase abonamente false. Ne-am oprit, pentru a nu crea o stare de disconfort sau panică în rândul călătorilor şi am raportat situaţia şefului ierarhic. Cetăţenii astfel descoperiţi ne-au povestit că au sesizat şi ei la momentul cumpărării abonamentului că vânzătoarele au modificat în faţa lor tichetul vechi şi l-au ataşat cartonului de abonament. Mai mult, le-au întrebat dacă e normal aşa ceva şi li s-au dat asigurări să nu-şi facă probleme", ne-a povestit Rolea.

"Nu se putea face falsificarea fără ştiinţa şefei!"

După ce s-a adus la cunoştinţa conducerii companiei situaţia, s-a întrunit imediat comisia de cercetare şi disciplină, context în care au fost luate declaraţii celor două salariate de la Agenţia de Abonamente, acestea recunoscându-şi fapta. De asemenea, a dat cu subsemnatul şi şefa celor două vânzătoare, însă aceasta a specificat că nu avea cunoştinţă despre afacere. În final, comisia de disciplină, din care a făcut parte şi Anina Rolea, a dispus desfacerea imediată a contractelor de muncă pentru cele două vânzătoare şi penalizarea cu reducerea salariului, pe o perioadă de 3 luni, cu 5% a şefei. Această ultimă măsura însă nu satisface sindicatul, care cere demiterea inclusiv a şefei pe care o consideră creierul afacerii. "Nu se putea face falsificarea fără ştiinţa şefei. De altfel, în declaraţiile lor, cele două foste angajate au spus că au făcut modificările din dispoziţia acesteia, cu menţiunea că ea nu avea nicio competenţă în acest sens, de transformările de abonamente ocupându-se o cu totul altă persoană. Propunerea mea în comisie a fost de desfacere a contractului de muncă şi al şefei lor, mai ales că aceasta nu era la prima abatere. Practic, ea este persoana care face comanda de abonamente lunare şi cerea cantităţi mai mici decât necesarul, tocmai pentru a favoriza şi continua practica aceasta, cu transformarea de abonamente. Ca să vă faceţi o idee, abonamentele costă doar 10 bani, adică nu se poate discuta de vreo economie la bugetul companiei", a mai spus Rolea.
După cum a explicat sursa citată, deocamdată nu se poate estima valoarea prejudiciului, însă o comisie specială în cadrul companiei va monitoriza în această perioadă vânzarea de abonamente şi va verifica, la momentul în care brăilenii vin să-şi reînnoiască abonamentul, tichetele vechi şi seriile menţionate pe acestea.

"Trebuie descurajate astfel de «afaceri»"

Contactat de reporterii "Obiectiv", directorul SC "Braicar", Cornel Săndulescu, a subliniat că îşi doreşte sancţionarea exemplară a unor astfel de abateri pentru a descuraja pe viitor orice tentativă de fals. "Au fost şi vor fi în continuare urmaţi toţi paşii din procedură, în litera şi spiritul legii. Cine a greşit trebuie să plătească!", ne-a declarat răspicat sursa citată.
La rândul său, viceprimarul Doiniţa Ciocan, cea care are în competenţe operatorul public local de călători SC "Braicar", s-a arătat revoltată de cele întâmplate şi a cerut public conducerii companiei sancţionarea persoanelor vinovate. "După cum se cunoaşte, executivul companiei, Consiliul de Administraţie şi, nu în ultimul rând, Consiliul Local Municipal au făcut şi fac în continuare eforturi pentru a aduce «Braicar» pe linia de plutire şi de a o relansa pe piaţa serviciului de transport de persoane. Orice impediment apărut în cadrul acestui proces trebuie înlăturat şi sancţionat exemplar, însă în cadrul legal şi pe bază de dovezi, pentru a descuraja pe viitor orice altă tentativă. Nu în ultimul rând, trebuie să răspundă şi cei care au ca sarcină de serviciu să urmărească şi să controleze persoanele sau activitatea care a generat astfel de probleme în cadrul companiei. Trebuie descurajate astfel de «afaceri» întrucât aduc atingere întreg efortului susţinut al factorilor locali decizionali de a creşte calitatea serviciului de transport public de persoane", a încheiat viceprimarul.

 




Categorie articol: 

Comentarii