Mergi la conţinutul principal

2020, un an spectaculos la “Maria Filotti”

• promite Lucian Sabados, managerul teatrului • “Teatrul şi politica”, tema din acest an a festivalului “Zile şi Nopţi  de teatru la Brăila” sună mai mult decât promiţător • în premieră, proiect Shakespeare

 

Pentru regizorul Lucian Sabados, managerul Teatrului “Maria Filotti”, fiecare an petrecut la Brăila a însemnat experienţe şi proiecte noi, colaborări cu teatre importante din ţară şi de peste hotare, dar şi o mare dăruire pentru comunitatea acestui oraş. Dacă anul trecut, Teatrul brăilean ne-a oferit spectacole de succes,  un festival de teatru internaţional, pentru 2020, managerul Lucian Sabados promite un an spectaculos, pentru că şi proiectele sunt spectaculoase.    

 

 -Anul 2020 a început în forţă pentru Teatrul  “Maria Filotti”, cu premiera “ASTA-I TINEREŢEA NOASTRĂ”, piesă a regizorului, dramaturgului şi scenaristului american, Kenneth Lonergan. A revenit pe scena Teatrului brăilean regizorul  Radu Iacoban, iar în acest spectacol aţi lansat şi trei actori tineri şi talentaţi. Ce reprezintă această piesă şi ce ne puteţi spune despre cei mai tineri actori ai Teatrului “Maria Filotti”, distribuiţi în această poveste fascinantă?

-O gură de oxigen, în primul rând; este un text pe care eu îl iubesc foarte tare. Aşteptam tipul ăsta de text, ca să fiu sincer, pentru că şi în programul meu repertorial şi în programul de management, unul dintre programe este dedicat într-adevăr adolescenţilor, tinerilor şi eu spun că, în cel de al doilea mandat al meu, început în 2017, mi-am ţinut oarecum promisiunea, pentru că au fost câteva texte, atât REGELE GOL, spectacolul meu, cât şi JOCUL, spectacolul regizorului bulgar Dimitar Dimitrov, iar acum, vine acest text, care este adresat cu prioritate adolescenţilor. Dar, textul spectacolului se adresează tuturor generaţiilor, toţi ne regăsim în acest text şi în personaje pentru că toţi am avut perioada noastră de rebeli, de răzvrătiţi, când am crezut că putem muta munţii din loc... Acest text, ASTA-I TINEREŢEA NOASTRĂ,  a apărut destul de brusc, eu i-am solicitat lui Radu Iacoban un text cu tineri şi pentru tineri şi, iată că această piesă, care s-a jucat mult în Statele Unite, beneficiază deja de o faimă şi de o răspândire pe merit la Brăila şi se vinde extrem de bine.

Cât despre tinerii actori, ei sunt cei care dau plus valoare, care dau strălucire, dau un adevăr aproape şocant unor situaţii. Este vorba de doi actori, care sunt deja angajaţii teatrului prin concurs, din toamna anului trecut - Blanca Doba şi Nicolas Caţianis, doi actori foarte buni, ambele nume foarte bune în rândul tinerei generaţii de actori, o achiziţie foarte bună, de succes, iar Ciprian Chiricheş în acest an termină masteratul şi avem intenţii serioase, toţi trei fiind cooptaţi şi într-un alt proiect foarte important, STEAUA FĂRĂ NUME, cu roluri foarte importante.

Da, pot spune că am început acest an în forţă, pentru că ne-am pregătit încă din noiembrie anul trecut pentru  ASTA-I TINEREŢEA NOASTRĂ, dar şi pentru STEAUA FĂRĂ NUME, cu regizorul Cristian Ban, care se simte extrem de bine la noi, iar actorii îl respectă şi îl apreciază. 

 

-De Ziua Unirii,  Teatrul “Nottara” a prezentat, în premieră absolută o poveste despre România zilelor noastre, un spectacol regizat de dumneavoastră, despre care se spune că este cel mai actual şi realist spectacol despre România în care trăim. Care este povestea din “Magnificul” şi acum aţi primit succesul premierei de la “Nottara”?

-Am tot sperat şi este, evident, un succes. Este un text şi un autor de care eu sunt foarte legat; de Mihai Ispirescu mă leagă multe fire, am făcut multe spectacole, aceasta este a doua premieră absolută pe care eu i-o fac unui autor care a rămas unul dintre ultimii supravieţuitori ai unei generaţii excelente de dramaturgi -vorbesc de anii '60-'70 ai secolului trecut şi, parţial, anii 1980, pentru că, după aceea, cenzura a fost cruntă...Deci, Mihai Ispirescu este un nume extrem de consacrat. Am plecat de la un text mai vechi al lui, dar acesta  este un text complet nou, o poveste a zilelor noastre, cu personaje extrem de uşor recognoscibile; vorbim despre nişte figuri caracteriale şi despre nişte profesii, cum ar fi cea de primar, de exemplu, cu avantaje şi dezavantaje. Vorbim despre cazuri excesive, pentru că rolul artei este să mărească puţin, este o hiperbolă. Nu vorbim despre primarii din zilele noastre care, în marea majoritate, îşi fac efectiv treaba; vorbim de nişte tipuri de politicieni pe care îi cunoaştem şi care fac foarte mult rău şi partidelor din care provin, dar mai ales nouă, cei care ar trebui să beneficiem de calităţile muncii lor. Este un text, aşa cum spune Mihai Ispirescu, uşor la graniţa dintre realitate şi imaginar, în care metafora este la locul ei, există fragmente cu iz filozofic, pentru că arta transfigurează realitatea, dar este prezentă, este suculentă. Este o comedie aspră, sarcastică, grotescă, de o virulenţă atroce, pe alocuri, sunt personaje groteşti, iar eu am beneficiat, dincolo de textul valoros al lui Mihai Ispirescu, de doi colaboratori excepţionali; este vorba de un excelent scenograf, Vladimir Turturica, un mare nume, dar şi de un foarte mare muzician, Alexandru Suciu, cel care a realizat muzica de la TARTUFFE, o muzică originală, cu totul deosebită. Împreună, am consolidat un univers teatral rafinat, agresiv pe alocuri, dar, cred eu, foarte coerent poveştii. Eu sunt genul de regizor care aleg un text pentru că automat, cred în el; sigur că rolul meu este să dezvolt, să concretizez, să portretizez, să dau substanţă imagistică textului, dar, de la el pleci, iar eu am respectat toate textele.        

 

-Intenţionaţi să aduceţi în 2020 acest spectacol în cadrul Festivalului “Zile şi Nopţi de Teatru la Brăila” şi care va fi tema festivalului  în acest an?

-În mod sigur! Şi, vă spun şi de ce: pur şi simplu, au fost ediţii deosebite, în care selecţia a fost extrem de riguroasă şi potrivită, adecvată temei şi sper şi în acest an să fie la fel. Aşa după cum anul trecut am avut o temă aplaudată, în care toată lumea se regăsea, CRIZA FAMILIEI ÎN LUMEA CONTEMPORANĂ, tema ediţiei din acest an este TEATRUL ŞI POLITICA. Încă nu ştiu dacă aceasta va fi formularea finală, dar, aceasta este substanţa. Cred că este o temă care ne interesează pe toţi, pentru că politicul ne-a invadat viaţa personală şi, pe de altă parte, oferta de spectacole pe această temă este extrem de generoasă, îmi va fi greu să aleg. Sunt foarte multe spectacole Shakespeare, sau Moliere de exemplu, de o actualitate formidabilă, pentru că marii autori sunt nemuritori, iar temele lor sunt general umane, noi nu ne-am schimbat.

Spectacolul MAGNIFICUL, care a plecat ca din tun din Bucureşti, cu siguranţă va beneficia de o invitaţie la ediţia din acest an şi pentru că relaţiile dintre teatrele noatre sunt extrem de consolidate şi extrem de vechi, pe care eu le-am păstrat şi le-am îmbogăţit. MAGNIFICUL este un spectacol cu o distribuţie foarte bună şi un pariu pe care eu l-am câştigat cu înţelegerea colegilor mei din teatru, dar şi cu înţelegerea domnului primar Dragomir, care a înţeles că, atâta timp cât eu mă preocup şi sunt vigilent şi controlez ca lucrurile să meargă bine şi când nu sunt eu aici; iar un actor, un regizor, un artist, în general, dacă nu lucrează, pierde din entuziasm şi, automat, pierde din competenţe. A înţeles foarte bine domnul primar acest lucru şi vreau să îi mulţumesc şi pe această cale că, în Primăria Municipiului Brăila sunt oameni luminaţi, care au grijă ca managerii lor să se dezvolte şi profesional, nu doar în zona performanţei manageriale.

Spun acest lucru nu pentru că sunt o persoană slugarnică, ci pentru că sunt un om corect, care ştie să dea Cezarului ce este al Cezarului, iar lucrul acesta are un echivalent; echivalentul în care eu am promis că în această perioadă, mă voi ocupa exclusiv activităţii manageriale, pentru că, o asemenea comunitate, cum este cea brăileană, merită toate eforturile şi, asta voi face. Promit să fie un an spectaculos, pentru că şi proiectele sunt spectaculoase.    

 

Colaborarea cu Bulgaria continuă

 

-Vorbind despre proiecte, aş vrea să îmi spuneţi dacă intenţionaţi să continuaţi colaborarea cu Teatrul din Bulgaria şi ce aveţi în vedere în acest sens?

-Da, lucrurile sunt foarte serioase, eu nu fac lucruri de conjunctură. În plus, o înfrăţire între două municipalităţi, cum este între Brăila şi Shumen, este un lucru foarte serios. În general, o cooperare între două ţări, fie că este culturală, economică etc, prezintă o răspundere suplimentară; noi trebuie să fim foarte serioşi, să fim foarte riguroşi, să fim profesionişti, să ne respectăm cu sfinţenie termenii parteneriatului. Am început un parteneriat cu cele două spectacole CAFEAUA DOMNULUI MINISTRU, spectacolul meu, care a fost anul trecut în festivalul de la Brăila şi JOCUL, al lui Dimitar Dimitrov. Noi, între 11 şi 13 mai vom fi la Shumen şi chiar vom deschide festivalul Drama nouă, care este dedicat dramaturgiei bulgare, iar pe viitor, sperăm să existe şi un al doilea  episod de colaborare cu teatrul din Shumen.

 

Proiect  Shakespeare

 

-Ce alte proiecte aveţi pentru Teatrul “Maria Filotti” şi pentru dumneavoastră personal?

-Sunt proiecte foarte mari. După acest spectacol, STEAUA  FĂRĂ NUME, pe care eu îl aşteptam de multă vreme şi care va avea premiera pe 27 martie, de Ziua Mondială a Teatrului, în care regizorul Cristian Ban şi Cristina Milea, scenograf, sunt eroii principali - şi veţi vedea despre ce este vorba când se va vedea decorul, la ridicarea cortinei - imediat, pe 2, 3 aprilie, vom începe un alt proiect pe care eu îl aştept de multă vreme, de când am venit director la Brăila. Este vorba despre un proiect Shakespeare - A DOUĂSPREZECEA NOAPTE-, care este cea mai minunată comedie a lui Shakespeare, regia Sânziana Stoican, scenografia Valentin Vârlan, un cuplu îndrăgostit de Brăila, un alt mare nume- Cezar Antal, un muzician şi un actor extraordinar, dar şi o distribuţie puternică.

După STEAUA  FĂRĂ NUME şi A DOUĂSPREZECEA NOAPTE, vine spectacolul DAMA CU CAMELII, care este un mare titlu, în regia lui Radu Nichifor, scenografia Andrada Chiriac. Un spectacol de epocă, atmosferă de la finalul secolului 19, care va ieşi în premieră în septembrie, la Festivalul Zile şi nopţi de Teatru la Brăila.

Sunt proiecte mari, surprize pentru spectatori, sper ca stelele să ne fie favorabile în realizarea lor!   

 

-Vă doresc succes!

A consemnat Tudoriţa TARNIŢĂ

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro