Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

“Prietenii din grădiniţa mea”. Un proiect despre educaţie outdoor, implicare şi spirit civic

• mai multe de mămici din Brăila, reunite în Grupul de Iniţiativă Locală “Creionăm Viitorul”, împreună cu cadrele de la Grădiniţa nr. 37 “Dumbrava Minunată”, au găsit o variantă inedită de a le oferi copiilor şansa la o educaţie de calitate chiar şi pe timp de pandemie • prin proiectul “Prietenii din grădiniţa mea”, o parte din curtea grădiniţei va fi special amenajată pentru a se putea desfăşura activităţi de tip outdoor, iar 60 de preşcolari vor învăţa lucruri noi prin joacă • astfel, în curtea grădiniţei vor exista, printre altele, alee senzorială, club de lectură, circuit de aventură, staţie meteo în miniatură şi, foarte important, coşuri de gunoi pentru colectare selectivă

 

În toamna acestui an, o mămică şi-a dus copilul la Grădiniţa cu Program Prelungit Nr. 37 “Dumbrava Minunată” şi a identificat acolo patru cadre didactice care, în contextul pandemiei de Covid-19, îşi propuneau să susţină majoritatea activităţilor în aer liber, aşa cum prevede şi noul curriculum, pentru a evita riscul de îmbolnăvire. Aşa începe povestea proiectului “Prietenii din grădiniţa mea”, iniţiat şi derulat de Grupul de Iniţiativă Locală “Creionăm Viitorul”. Dacă numele grupului vă sună cunoscut, atunci probabil aţi auzit de el în urma campaniilor de ecologizare “Cu Apele Curate” şi “Ape fără deşeuri igienico-sanitare” desfăşurate în Brăila. Dacă e prima dată când auziţi de “Creionăm Viitorul”, aflaţi că grupul a fost înfiinţat în decembrie 2019 de şapte femei preocupate de educaţie, mame care activează în domenii precum ONG, educaţie şi antreprenoriat, determinate să contribuie la maximizarea potenţialului oraşului Brăila, dezvoltarea spiritului civic şi creşterea calităţii vieţii copiilor. “Credem că formarea copiilor în spiritul dreptăţii, implicarii civice, creativităţii şi curajului de a-şi urma pasiunile va asigura evoluţia societăţii”, este crezul grupului “Creionăm Viitorul”.

Revenind la povestea noastră, mămicile şi educatoarele de la grădiniţă s-au gândit să mizeze mai mult pe educaţia outdoor şi să amenajeze un spaţiu în aer liber, având la dispoziţie curtea grădiniţei, în care să se desfăşoare activităţi interactive, de stimulare multisenzorială, astfel încât să răspundă nevoilor preşcolarilor şi să le asigure o dezvoltare armonioasă.

“Educaţia în aer liber este considerată a fi mult mai motivantă, stimulativă şi cu un impact mai puternic asupra procesului de învăţare. Deseori, educaţia outdoor este confundată cu educaţia ecologică, dar ea are nenumărate valenţe în toate domeniile. Fiecare nevoie a preşcolarului îşi are rolul şi locul în dezvoltarea personală, dar am situa pe prim plan nevoia de a fi inclus social. Aceasta poate fi cea mai importantă caracteristică a educaţiei outdoor, ea fiind o modalitate de succes de a depăşi unele dificultăţi de integrare ale copilului (psihice, fizice, sociale, emoţionale)”, susţin iniţiatoarele proiectului.

Însă ca “Prietenii din grădiniţa mea” să devină realitate, Grupul de Iniţiativă Locală “Creionăm Viitorul” avea nevoie şi de finanţare. Şi tocmai pentru că se numesc “grup de iniţiativă locală”, mămicile nu au aşteptat să le dea cineva bani, ci au găsit o oportunitate de a obţine singure resursele necesare implementării proiectului. Cum? Simplu! Au aplicat la concursul de proiecte “Fondul pentru un viitor mai bun în comunităţi”, organizat de Federaţia Fundaţiilor Comunitare din România, prin Fundaţia Comunitară Galaţi, şi Lidl, şi au obţinut o finanţare de 35.000 lei. Şi pentru că termenul de realizare al proiectului este octombrie 2020-martie 2021, au şi început lucrările la amenajarea terenului din curtea Grădiniţei nr. 37.

 

Ce presupune proiectul “Prietenii din grădiniţa mea”? Alee senzorială, club de lectură şi circuit de aventură

În primă fază, proiectul presupune amenajarea spaţiul educaţional în aer liber, pe o suprafaţă de 200 mp. În acea zonă va fi montată o alee senzorială de 10 m lungime, un nisipar de 20 mp cu căsuţă supraetajată, o zona de lectură cu 30 cărţi, mese şi băncuţe din lemn, hrănitoare pentru păsări şi chiar o staţie meteo în miniatură. De asemenea, în curtea grădiniţei vor fi plantaţi patru arbuşti ornamentali pe care copiii îi vor îngriji şi le vor observa evoluţia. Iar asta nu e tot, pentru că preşcolarii vor avea şi un circuitul de echilibru şi aventură. Acesta va avea 15 metri lungi, iar traseul este următorul: copiii vor alerga 5 metri prin cauciucuri reutilizate, vor sări peste un obstacol construit din lemn, vor merge ghemuiţi printr-un tunel de 4 metri construit din lemn şi cauciucuri, iar ultimii 5 metri vor merge pe o bârnă (buturugă din lemn) de 30 cm înălţime.

Odată amenajat spaţiul, timp de 18 săptămâni de cursuri, în fiecare zi, câte două ore pe zi se vor desfăşura activităţi în zona amenajată. Iar la cursuri sunt aşteptaţi şi părinţii copiilor, deoarece un alt obiectiv al proiectului îl reprezintă implicarea familiilor în dezvoltarea comunităţii, ceea ce în viziunea grupului va duce la creşterea spiritului civic atât pentru cei 60 de preşcolari, cât şi pentru familiile lor.

 

Colectarea selectivă, un obiectiv important al proiectului

Un alt aspect care trebuie menţionat este că în curtea grădiniţei vor fi montate şi coşuri pentru colectare selectivă şi va fi cumpărat un recipient pentru compost, deoarece unul dintre obiectivele proiectului este şi educaţia ecologică.

“Un alt efect al proiectului este conştientizarea preşcolarilor cu privire la impactul pe care acţiunile lor le au asupra mediului şi a vieţuitoarelor din jur. Vom organiza activităţi de conectare cu natura, de plantare, de îngrijire a păsărilor care trăiesc în pădurea învecinată, de recondiţionare şi îngrijire a spaţiului, precum şi socializare între preşcolari. Ne propunem să îndrumăm copiii şi să le formăm conduita ecologică potrivită”, mai susţin iniţiatorii.

Iar activităţile de educaţie ecologică vor avea continuitate, atât în cadrul activităţilor curriculare cât şi extracurriculare.




Categorie articol: 

Comentarii