Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

“CyberScams”: Cum să eviţi furtul datelor personale de pe reţelele de socializare

chiar dacă aveţi conturile protejate corespunzător, nu puneţi la dispoziţie prea multe informaţii personale întrucât escrocii stau la pândă

 

Escrocii lucrează intens pe reţelele de socializare şi încearcă prin orice metode să facă rost de datele personale ale utilizatorilor, tocmai pentru a le fura banii din conturi sau de pe carduri. În cadrul campaniei “CyberScams”, poliţiştii vin cu recomandări pentru evitarea fraudelor produse prin metoda furtului de date personale. 

Potrivit poliţiştilor, indivizii puşi pe făcut bani colectează fără drept date personale de pe reţele de socializare, pe care apoi le vând altor infractori sau le folosesc pentru a accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele altora. “Chiar dacă aveţi conturile pe reţelele de socializare configurate ca «private» şi protejate corespunzător sau sunteţi precauţi şi nu puneţi la dispoziţie prea multe informaţii pe profilurile dumneavoastră (fotografii, video, actualizări ale statusului), infractorii folosesc diferite tehnici pentru a vă păcăli să vă daţi datele personale (numele, emailul, parola, numărul cardului de credit etc.), informaţii care pot fi apoi folosite pentru a vă fi furată identitatea. Ulterior, datele ar putea fi folosite de escroci pentru a face cumpărături neautorizate în contul dumneavoastră, pentru a deschide conturi bancare, a contracta împrumuturi sau a încheia contracte pentru servicii de telefonie. Mai mult, ar putea să facă afaceri ilegale în numele dumneavoastră”, avertizează specialiştii în domeniu.

Multe dintre atacuri se derulează după acelaşi scenariu, printre cele mai întâlnite  numărându-se:

- “Twishing-ul” (termen ce reprezintă o combinaţie între cuvintele Twitter şi phishing) care constă în transmiterea unui mesaj către un utilizator de Twitter prin care acesta este îndrumat să viziteze un site. Dacă utilizatorul se loghează pe respectivul site, atacatorul obţine datele contului său (nume şi parolă);

“Cine ţi-a vizualizat profilul sau pagina de socializare?” – un astfel de serviciu îţi va cere să îi acorzi acces la profilul tău. Apoi te va direcţiona către un chestionar fraudulos şi te va determina să îţi introduci datele personale. Escrocul va primi un comision pentru fiecare chestionar completat de cineva. Nu vei afla niciodată cine te-a urmărit!

- “Tu eşti în filmul acesta?” - accesând respectivele filme, vei participa la un sondaj care îi va aduce bani escrocului; de asemenea, rişti să îţi infectezi computerul cu programe rău-intenţionate (malware);

- “Contul tău a fost anulat”, “confirmă adresa de e-mail”. Astfel de fraude urmăresc să te determine să îţi dezvălui datele personale şi pe cele de securitate a contului;

- Fraudele cu carduri cadou sau false oferte de la firme populare, de pe marile străzi comerciale, sau de la branduri de lux. Aceste fraude urmăresc să îl determine pe utilizator să ofere date personale sau să acceseze servicii costisitoare. Ofertele au o nouă formă în fiecare lună şi sună prea bine ca să fie adevărate - serviciul sau bunul solicitat nu va apărea niciodată;

- „Produs minune! încearcă gratuit!” Aceste sisteme online folosesc oferte de testare gratuită, certificate şi studii false, pentru a vă păcăli să plătiţi pentru produse şi abonamente pentru care nu ştiţi că v-aţi înregistrat (de exemplu, taxe de transport recurente);

- „Câştigaţi mulţi bani lucrând de acasă” – orice slujbă pentru care vi se cere o taxă pentru a o obţine este probabil frauduloasă. Aceste reclame se găsesc pe reţelele de socializare şi vă îndeamnă să achiziţionaţi un pachet de lucru cu ajutorul căruia să faceţi mii de euro. Vi s-ar putea cere o mulţime de date personale, chiar copii ale paşaportului sau permisului de conducere. Unele oferte de muncă pot fi acoperiri pentru activităţi de spălare de bani, presupunând efectuarea de plăţi în contul dumneavoastră bancar contra unui comision, şi apoi transferarea banilor către o companie din străinătate. Veţi acţiona astfel ca un cărăuş de bani pentru infractori, ceea ce este infracţiune.

- „Ajutor, am o problemă!” Un impostor care pretinde că este o rudă ce are urgentă nevoie de bani vă contactează printr-un mesaj pe o reţea de socializare. Escrocul va invoca suferinţa şi vă va cere să îi transferaţi bani. Contactarea dumneavoastră de către escroci se poate face şi telefonic, prin e-mail sau SMS.

Pentru a nu fi înşelaţi prin această metodă, poliţiştii recomandă ca de fiecare dată când doriţi să verificaţi informaţii despre un cont pe reţelele de socializare, să faceţi acest lucru accesând direct site-ul. Oamenii trebuie să fie foarte atenţi la cât de multe informaţii personale şi fotografii postează pe reţelele de socializare. Escrocii le pot folosi pentru crearea unei identităţi false.

În plus, setările de confidenţialitate şi de securitate ale fiecărui cont de pe reţelele de socializare trebuie verificate permanent. Şi extrasele de cont pentru cardurile de credit / debit trebuie verificate periodic.




Categorie articol: 

Comentarii