Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Începe nebunia!

* cu alte cuvinte, dacă mâine ninge, cine este prins în trafic fără cauciucuri de iarnă riscă amenzi substanţiale şi ridicarea certificatului de înmatriculare

Informaţiile potrivit cărora abia de la 1 noiembrie devine obligatorie dotarea autovehiculelor cu cauciucuri de iarnă se dovedesc a fi false. Poliţia Rutieră precizează că astfel de anvelope sunt obligatorii nu doar de la 1 noiembrie, ci de fiecare dată când drumurile publice sunt acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Cu alte cuvinte, dacă de mâine se schimbă brusc vremea şi ninge sau plouă şi se formează polei pe carosabil, cine circulă cu anvelope de vară poate fi amendat. "Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede, la art. 102, alin. 1, pct. 28, sancţionarea conducerii autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă. În cazul autovehicului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone şi al autovehiculului transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului autor, trebuie montate anvelope de iarnă pe roţile axei/axelor de tracţiune sau lanţuri ori alte echipamente antiderapante omologate. Nu se face referire la o anumită perioadă a anului pentru aplicarea acestor prevederi", a precizat, într-un comunicat remis presei, comisarul şef Dorel Vâlsan, din cadrul Poliţiei Rutiere Brăila. În acelaşi comunicat se menţionează faptul că, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, cauciucurile trebuie inscripţionate cu unul din simbolurile "M^S", "M.S.", "MS" sau "M&S". Nu sunt valabile anvelopele marcate doar cu specificaţia "all seasons". Tot Poliţia Rutieră anunţă că amenzile aplicate de această instituţie pentru lipsa cauciucurilor de iarnă se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni - de la 9 la 20 de puncte-amendă, respectiv între 603 şi 1.340 lei -, iar sancţiunea contravenţională este însoţită de măsura reţinerii certificatului de înmatriculare.
27cauciu1
Obligativitatea cauciucurilor de iarnă se dovedeşte mană cerească pentru vulcanizări

În ceea ce priveşte anvelopele "all seasons", Valeriu Cruceriu, directorul Registrului Auto Român (RAR) Brăila, a precizat că acestea trebuie neapărat inscripţionate cu "M", de la "Mud" (noroi n.n.), şi "S", de la "Snow" (zăpadă n.n.), precum şi cu reprezentarea unui fulg de zăpadă şi a unui vârf de munte. "Doar în aceste condiţii, anvelopele «all seasons» pot echipa autoturismele în condiţii de iarnă", ne-a spus Cruceru. Acesta a ţinut să precizeze, însă, că ar fi de preferat ca şoferii să evite cauciucurile "all seasons". "Astfel de anvelope fac, în principiu, de toate, dar nimic aşa cum ar trebui. Teoretic, ele sunt bune şi iarna, şi vara, numai că iarna au eficienţă redusă pe carosabil alunecos, iar vara nu se comportă foarte bine la viteze mari. Este de preferat ca maşinile să fie echipate cu anvelope de iarnă - iarna, şi cu anvelope de vară - vara", ne-a explicat directorul RAR Brăila.
Un alt aspect menţionat de şeful RAR este acela că pe piaţă au început să apară diverse abţibilduri ce se pot lipi pe cauciucuri de vară, astfel încât să dea impresia că acestea ar fi de iarnă. Astfel ar încerca unii şoferi să înşele vigilenţa poliţiştilor rutieri sau a inspectorilor de la RAR. Cine are experienţă în domeniu nu poate fi, însă, păcălit prea uşor. "Un inspector RAR îşi poate da seama dacă un cauciuc este de iarnă sau nu şi după profilul acestuia, nu doar după inscripţiile care apar pe el. În plus, în cazul unui accident, roţile sunt expertizate şi se poate vedea foarte uşor dacă anvelopele corespund normelor legale, iar şoferii vor fi sancţionaţi în consecinţă", a precizat Valeriu Cruceru. Potrivit acestuia, amenzile aplicate de RAR pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condiţii de drumuri acoperite cu zăpadă sau polei, se încadrează între 2.500 şi 4.000 lei.
Odată cu prima ninsoare din actualul sezon rece, inspectorii RAR şi poliţiştii de la Rutieră vor verifica în trafic dacă autoturismele brăilenilor sunt dotate cu anvelope de iarnă.

27cauciu2
Şi atelierele de vulcanizare mai mari fac faţă cu greu avalanşei de clienţi

Comercianţii şi vulcanizările, pe profit

Aşa cum era de aşteptat, cu cât se apropie 1 noiembrie - dată la care toată lumea ştia că anvelopele de iarnă devin obligatorii -, cu atât preţurile anvelopelor de iarnă devin mai mari. În ciuda acestui aspect, magazinele de profil din Brăila nu duc lipsă de clienţi care nu vor să fie prinşi pe picior greşit de venirea primei zăpezi, iar vulcanizările încep să nu mai facă faţă şoferilor ce solicită înlocuirea cauciucurilor de vară cu cele de iarnă. "Au crescut comenzile cu 10.000 la sută!", ne-a declarat, mai mult decât bucuros, Viorel Ilie, patronul unei vulcanizări situate pe Sos. Vizirului, la ieşirea din municipiu. Evident, este o exagerare, însă, în termeni reali, patronul respectiv ne-a explicat că, de câteva zile, numărul clienţilor este din ce în ce mai mare. Deocamdată, la vulcanizarea acestuia încă nu s-a ajuns să se stea la coadă, însă dacă lucrurile vor continua în acest ritm este foarte posibil ca timpii de aşteptare să crească exponenţial pentru muşterii. În momentul de faţă, vulcanizarea lui Viorel Ilie oferă şi cauciucuri de iarnă. "Cine îşi cumpără de la noi anvelope, dimensiunile 185 şi 195, plăteşte 250 lei per bucată, preţul incluzând şi montarea acestora şi echilibrarea roţilor", ne-a spus Viorel Ilie. Cine vine cu anvelopele cumpărate deja plăteşte 15 lei per roată, montat şi echilibrat.
La alte vulcanizări se stă deja la coadă. O astfel de unitate, situată pe Şos. Baldovineşti, în zona Fânărie, era asaltată ieri de autoturisme. "Noi primim multe comenzi şi de la societăţi comerciale, care îşi trimit maşinile pentru a fi echipate cu anvelope de iarnă. Pe lângă acestea, încep să vină şi din ce în ce mai multe persoane particulare. Se cunoaşte că mai e puţin şi vine 1 noiembrie...", ne-a spus administratorul Adrian Bratu. La vulcanizarea acestuia, costul schimbării cauciucurilor variază între 15 şi 30 lei, funcţie de dimensiunea şi de tipul jantei. Fiindcă există cerere, aceeaşi vulcanizare oferă şi spaţiu de depozitare pe durata iernii, pentru seturile de anvelope de vară scoase de pe maşini. Deocamdată, astfel de servicii sunt solicitate doar de societăţile comerciale.
În ceea ce priveşte preţurile cauciucurilor de iarnă, acestea sunt tot mai mari pe zi ce trece. De exemplu, dacă în urmă cu câteva săptămâni, o anvelopă marca Pirelli, dimensiunea 195/65R15, costa 390 lei, la un hipermarket de lângă Brăila, în prezent, aceeaşi marcă şi aceeşi dimensiune costă 400 lei, la respectivul hipermarket. În general, anvelopele noi, dimensiunile 185 şi 195, costă de la 250 lei în sus, funcţie de marcă. Cine vrea să plătească mai puţin trebuie să se orienteze către anvelope reşapate, al căror preţ se situează până în 200 lei sau spre cele second-hand, care costă la jumătate. Calitatea acestora nu se poate compara, însă, cu a celor noi.




Categorie articol: 

Comentarii