Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Încep discuţiile pentru formarea Consorţiilor Şcolare

De săptămâna aceasta, toate şcolile brăilene demarează discuţiile privind formarea Consorţiilor Şcolare.
Acestea sunt structuri asociative fără personalitate juridică, constituite din două sau mai multe unităţi de învăţământ. Se pot asocia unităţi de învăţământ de acelaşi nivel, adică numai şcoli generale, sau se pot asocia unităţi de învăţământ de niveluri diferite: grădiniţe, şcoli generale şi licee. Între aceste şcoli se vor semna contracte de parteneriat, fiecare unitate având aceleaşi drepturi şi obligaţii stipulate în contract, care pot avea diferite particularităţi de la un consorţiu la altul. Ministerul Educaţiei a impus şi o serie de drepturi şi obligaţii prin contractul cadru, dar a lăsat şi libertate unităţilor asociate să stabilească şi alte norme. Între obligaţiile şcolilor asociate figurează elaborarea Planului de Acţiune al Consorţiului Şcolar (P.A.C.) care trebuie să ţină cont de obiectivele individuale ale şcolilor asociate, informarea promptă a conducerii Consorţiului Şcolar despre orice modificări apărute în structura lor, sprijinirea celorlalte unităţi de învăţământ preuniversitar din cadrul Consorţiului, atunci când acestea le solicită aportul, participarea prin alocări financiare la proiectele comune. Contractele se încheie pentru o perioadă de 3 - 5 ani. O şcoală poate fi asociată într-un singur consorţiu. Pentru ca o şcoală să intre într-un consorţiu deja constituit îi trebuie aprobarea celorlalte şcoli asociate şi un aviz de oportunitate al Primăriei şi al Inspectoratului Şcolar. Din consorţii pot face parte şcoli din acelaşi judeţ sau dintr-un judeţ învecinat. La constituirea Consorţiului şcolar, unităţile de învăţământ preuniversitar vor ţine cont de posibilitatea de a derula activităţi comune ale elevilor şi cadrelor didactice, adică să existe condiţiile de acces între unităţile de învăţământ preuniversitar - distanţa dintre unităţile de învăţământ, căile de acces, existenţa mijloacelor de transport în comun, existenţa transportului şcolar. Conducerea consorţiului şcolar este asigurată de consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ membre. Reprezentanţii legali ai unităţilor de învăţământ preuniversitar asigură prin rotaţie, anual, secretariatul consorţiului.

"Nu poţi apoi să legi o şcoală foarte bună de alta care are copii cu probleme"

Inspectorul şcolar general Viorel Botea a precizat că la nivelul judeţului nostru vor fi cel mult 50 de consorţii, fiecare având cel puţin trei unităţi de învăţământ. "Sunt câteva chestiuni care trebuie respectate atunci când se fac aceste consorţii. În primul rând trebuie să se ţină cont de afinităţile dintre directori, cadre didactice, nu se poate face nimic forţat. Apoi, nu poţi apoi să legi o şcoală foarte bună de alta care are copii cu probleme, pentru că proiectele şi activităţile acestor şcoli sunt diferite, obiectivele lor sunt diferite şi nu este eficient. Nici nu trebuie să se introducă într-un singur consorţiu colegiile naţionale. Acum nu pot să spun cum se vor forma consorţiile pentru că deocamdată se discută la nivelul şcolilor. Directorii trebuie să vină cu propuneri. Cred că ar fi indicat să se facă aceste consorţii, totuşi, pe cartiere, pe localităţi, cum este la Măxineni, de exemplu, sau în cartierul Radu Negru", a explicat inspectorul general Viorel Botea.
Şi la "Iorga", se discută despre Consorţiul Şcolar şi şcolile cu care ar vrea liceul să se asocieze. "Vom alege şcoli indiferent de zonă, cu care să colaborăm, de unde eventual să avem şi elevi pentru clasa a V-a. Vrem să nu ne lovim de «Bălcescu» sau «Murgoci». Înainte de a anunţa consorţiul vom discuta şi cu şcolile respective, să vedem dacă sunt de acord. Aceste consorţii vor crea multiple oportunităţi, dar să vedem dacă teoria va fi la fel de bună şi în practică. Administrativ poate fi o soluţie pentru a se face economii. Bine ar fi ca directorii şi Consiliile de Administraţie să nu aibă prea multe orgolii să nu se ajungă la ierarhizări în consorţiu. Dacă lipitura va fi forţată, sigur lucrurile nu vor merge", a spus directorul Mircea Moroşan.
Tot în această perioadă se vor clarifica lucrurile şi la Şcoala "I. L. Caragiale". "Noi am gândit ceva, vom discuta în Consiliul de Administraţie, vom lua legătura cu şcolile vizate şi abia apoi vom putea anunţa. Cred că dacă şcolile din cartier ar forma un consorţiu ar fi foarte bine. Ideea în sine este bună, dar să vedem ce va ieşi", a precizat şi directorul Valeriu Rusu.
Practic, va urma o perioadă în care şcolile se vor curta unele pe altele până când se vor forma consorţiile.
"Vreau să atrag atenţia tuturor angajaţilor din sistem că formarea acestor consorţii nu înseamnă micşorarea numărului de posturi. Aceeaşi oameni vor fi folosiţi mai eficient, se vor acoperi astfel din probleme la nivelul consorţiului. Nu va fi nimeni dat afară", a mai explicat inspectorul general Viorel Botea.




Categorie articol: 

Comentarii