Mergi la conţinutul principal

«Plătesc taxe - merit servicii de calitate!»

Institutul pentru Politici Publice Bucureşti revine la un subiect important "calitatea serviciilor de utilitate publică", însă cu o noutate absolută: cei care accesează pagina web special dedicată au posibilitatea de a acorda note serviciilor componente, adică apă-canalizare, salubritate, iluminat public şi transport local (serviciul termoficare fiind desfiinţat în urmă cu 2 ani). IPP şi-a intitulat platforma specială online "Plătesc taxe - merit servicii de calitate!", iar pe acesta este prezentată o hartă interactivă pentru toate municipiile plus capitala, în care sunt prezentaţi principalii indicatori aferenţi fiecărui grup de servicii publice în parte, valorile înregistrate pe fiecare UAT (unitate administrativ teritorială) şi locul ocupat în clasamentul general, toate bazate pe date aferente anului 2013. "Selectând municipiul care vă interesează, puteţi accesa informaţii relevante despre calitatea şi costurile asociate serviciilor de utilităţi publice furnizate de autoritatea locală (alimentare cu apă şi canalizare, salubrizare, termoficare, iluminat public şi transport public), respectiv puteţi evalua chiar dumneavoastră calitatea acestor servicii, prin comparaţie cu situaţiile reale în care sunteţi implicat ca locuitor al municipiului", precizează realizatorii acestui proiect, cu promisiunea că, la final, concluziile evaluărilor precum şi comentariile celor care accesează pagina web (http://new.ipp.ro/harta/) vor fi parte a unui clasament al celor mai performante municipii, din fiecare regiune de dezvoltare a ţării.
Haideţi să vedem cum stau lucrurile în cazul municipiului nostru, aşa cum sunt prezentate informaţiile pe harta interactivă a IPP. Discutând despre serviciul de apă şi canalizare, prestat de Compania de Utilităţi Publice Dunărea Brăila, se poate observa clar că suntem pe primele locuri în ce priveşte accesul populaţiei la acest serviciu, însă problema este că ponderea pierderilor de apă în reţea este de 22%, context în care ocupăm locul 21 naţional pe acest segment. O altă problemă este costul acestui serviciu, brăilenii plătind printre cele mai scumpe tarife, locul 18 pentru tariful la apă (3,46 lei/mc) şi locul 21 pentru cel aplicat în cazul agenţilor economici (3,46 lei/mc). Ca o concluzie, se poate observa impactul proiectelor investiţionale majore derulate, sau în curs de finalizare, implementate de CUP Dunărea, mai precis realizarea staţiei de epurare prin programul ISPA, sau extinderea şi modernizarea reţelei de apă potabilă şi apă uzată din municipiu şi judeţ prin POS-ul de Mediu. Astfel, pe de o parte avem indicatori buni la conectivitate şi acces, dar plătim tarife scumpe.
Trecem mai departe, la capitolul salubrizare unde ocupăm un loc în a doua jumătate a clasamentului din punct de vedere al cantităţii totale de deşeuri municipale colectate (aproape 59.000 tone, locul 29 în clasamentul general), cu precizarea că ponderea colectării selective a gunoiului nu ajunge nici măcar la 1%. Plătim însă un tarif mult mai mic decât în alte municipii - 6,7 lei/persoană/lună (mai nou tariful a fost majorat la 7 lei/persoană/lună şi a devenit taxă de salubritate, dobândind astfel regim fiscal), ocupând astfel locul 14 la nivel naţional din acest punct de vedere.
Despre serviciul de termoficare nu avem ce să discutăm, şi nici realizatorii studiului nu au avut ce să scrie la acest capitol, din simplul motiv că în municipiu nu mai funcţionează acest serviciu, iar fabrica de căldură a intrat în faliment.
În ce priveşte iluminatul public, serviciu prestat în Brăila de SC "Luxten Lighting Company" SRL, realizatorii au ajuns la concluzia că nu mai există nici o stradă fără stâlpi de iluminat, aşadar avem o pondere de 100% a străzilor cu iluminat public. Totuşi sunt foarte multe plângeri şi sesizări privind acest serviciu, la nivelul 2013 discutând despre 221 de reclamaţii, context în care Brăila ocupă locul 29 naţional. În schimb, plătim printre cele mai mici tarife pentru iluminat public: doar 1,24 lei/locuitor/an, locul 4 la nivel naţional. De precizat că, în toamna acestui an, expiră contractul cu "Luxten", iar municipalitatea vrea să facă o analiză în urma căreia să poată decide dacă va mai încheia un nou contract, sau va înfiinţa o direcţie proprie care să gestioneze acest serviciu.
În fine, la capitolul transport public local, analiza celor de la IPP indică un grad de modernizare a parcului auto de 4% (locul 2 naţional) şi o pondere de 23% a mijloacelor de transport accesibilizate (locul 7 naţional). În ce priveşte costul unei călătorii, Brăila este pe locul 2 cu cel mai ieftin bilet - 1,5 lei, înaintea noastră fiind doar Baia-Mare cu 1,35 lei costul unei călătorii.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro